Nep E-mail

U krijgt er vast veel mee te maken. Nep e-mails ofwel Phising. Er wordt gevraagd of u betrouwbare gegevens wilt achterlaten om een rekening te betalen of u ergens voor aan te melden. Echter, u heeft geen verzoek gedaan om u voor iets aan te melden of geen gebruik gemaakt van een dienst. Dit soort e-mails zijn meteen gereed voor de prullenbak! Hoe herkent u nep e-mails:

  • (veel) spellingsfouten
  • hyperlinks zonder ‘https’ bij het internetadres
  • onpersoonlijke aanhef. Bijvoorbeeld ‘beste relatie’ of ‘beste heer / mevrouw’
  • er wordt druk gelegd op een betalingstermijn
  • het e-mailadres van de afzender is niet logisch. Het ziet er vreemd uit
  • u kunt duidelijk zien dat een logo niet professioneel is

Belangrijk om te weten: Instanties of bedrijven zullen u nooit zonder overleg via e-mail moeten benaderen. De overheid werkt alleen met hun eigen beveiligde computersysteem ‘MijnOverheid’. U logt in op MijnOverheid met uw DigiD account om berichten te lezen of actie te ondernemen. Twijfelt u of u een nep e-mail heeft ontvangen? Neem dan altijd contact op met de betreffende instantie of bedrijf. Is het een bedrijf dat u niet kent en heeft u er geen zaken mee gedaan? Verwijder dan direct de e-mail!

Het is veiliger om telefonisch contact te onderhouden als u met bedrijven relaties heeft. Veel bedrijven worden slachtoffer van Phishing mail. Hierdoor wordt het voor u moeilijker om valse e-mail en échte e-mail te onderscheiden. Voer nooit rekeningnummers in e-mailberichten en zéker niet van onbekende afzenders! Wees voorzichtig op internet. Wat u ook doet! Belangrijk om te weten: nep e-mail wordt Phishing genoemd.